knee Pain

با ما همراه باشید با بررسی فیزیوتراپی برای درد زانو

فیزیوتراپی برای درد زانو شامل ارزیابی کامل و ارزیابی کل اندام تحتانی شما از لگن تا پای شما است. فیزیوتراپیست شما می تواند درد زانو را ارزیابی کرده و درمان های مناسب – از جمله تمرینات و روش ها – را برای کاهش درد زانو و بهبود تحرک کلی شما تجویز کند.

آناتومی زانو

زانوی انسان یک مفصل لولا شکل است که از استخوان درشت نی (شین) و استخوان ران (ران) تشکیل شده است. کشکک (یا زانو) در قسمت جلوی زانو قرار دارد. زانو توسط چهار رباط پشتیبانی می شود. دو کمک کننده، هر یک به نام منیسک ، در زانو یافت می شوند.

درد در زانو می تواند در اثر آسیب تکراری و کشیدگی باشد. گاهی اوقات بدون هیچ دلیل مشخصی رخ می دهد. هنگامی که درد زانو رخ می دهد، ممکن است محدودیت های عملکردی را تجربه کنید که شامل مشکل در راه رفتن، بلند شدن بعد از نشستن طولانی یا حرکت بر روی پله های صعودی و نزولی می شود.

چه نوع درد زانو دارید؟

اگر درد زانو را تجربه می کنید ، مهم است که مشخص کنید که آیا این درد حاد، نسبتا حاد یا مزمن است یا خیر. این می تواند به راهنمایی تشخیص و درمان مناسب کمک کند.

  • درد حاد: معمولاً شدیدترین بوده و 1 الی 7 روز پس از آسیب مشاهده می شود. در این مدت ، شما باید زانو را استراحت داده و اجازه دهید ساختارهای آسیب دیده قبل از شروع هرگونه حرکت بهبود یابد.

  • درد نسبتا حاد: این درد از 2 الی 6 هفته پس از آسیب رخ می دهد. این زمانِ خوبی برای شروع حرکت ملایم در اطراف زانو برای کمک به بازیابی تحرک است.

  • درد مزمن زانو: این درد بیشتر از 8 الی 12 هفته طول می کشد. درد زانوی مزمن باید توسط دکتر شما ارزیابی شود.

محل علائم درد زانو

محل درد زانو شما می تواند به تعیین اینکه کدام قسمت ها درگیر هستند کمک کند و می تواند به درمان مناسب نیز کمک کند. به یاد داشته باشید اگر علائم شدید یا بیش از چند هفته طول می کشد، با پزشک یا فیزیوتراپ خود موضوع رو در میان بگذارید.

  • درد در جلوی زانو: اگر در جلوی زانو احساس درد می کنید ، ممکن است مشکلی در جایابی و حالت زانو وجود داشته باشد، که اغلب به آن سندرم استرس پاتلوفمورال (PFSS) گفته می شود. زانو و تاندون بین زانو ممکن است ملتهب و دردناک شود. درد در اینجا معمولاً توانایی زانو زدن ، صعود یا نزول با پله، دویدن و پرش ها را محدود می کند.

  • درد در قسمت داخلی زانو: اگر در قسمت داخلی زانو درد دارید، احتمالاً منیسک داخلی یا رباط طرفی داخلی آسیب دیده است. این قسمت ها معمولاً هنگام فعالیت ورزشی وقتی پا بر روی زمین قرار می گیرد و بدن روی زانو می پیچد، آسیب می بینند. منیسک داخلی یک کمک کننده شوک است که در داخل زانو واقع شده است. گاهی اوقات، علت درد از سایش و پارگی یا آرتروز می باشد و بدون آسیب خاص بوجود می آید.

  • درد در قسمت بیرونی زانو: درد در بخش بیرونی زانو می تواند نتیجه آسیب به بسیاری از قسمت ها باشد. یک رباط در آنجا وجود دارد که ممکن است در طول فعالیت های ورزشی آسیب ببیند. درد در این قسمت همچنین می تواند ناشی از سندرم باند ایلیوتیبیال (ITB) باشد. ITB یک باند ضخیم از بافت است که از قسمت بیرونی باسن شما تا قسمت جلوی زانوی شما حرکت می کند. با عبور از زانو، ITB می تواند به طور غیر طبیعی روی زانو مالیده شود، و یک درد سوزان بوجود آید. همچنین در قسمت بیرونی زانو یکی از سه تاندون همسترینگ قرار دارد. کشیدگی در این تاندون ممکن است منبع درد زانو باشد.

  • درد در پشت زانو: درد در پشت زانو نادر است اما ممکن است رخ دهد. یکی از تاندون های همسترینگ در اینجا وصل می شوند و درد در اینجا احتمالاً به دلیل فشار همسترینگ است. یکی دیگر از دلایل احتمالی درد در اینجا کیست نانوا است. این تورم غیر طبیعی مفصل زانو است که در پشت زانو فضا را اشغال می کند و با خم شدن بیش از حد زانو باعث درد می شود.

اگر دچار درد حاد زانو هستید ، بلافاصله R.I.C.E را دنبال کنید. اصل رایس مخفف استراحت، یخ ، فشرده سازی و ارتفاع است. پس از چند روز انجام رایس، می توانید استفاده از پا را به آرامی شروع کنید.

از فیزیوتراپی برای درد زانو چه انتظاری می توان داشت

اگر برای درد زانو به فیزیوتراپی مراجعه کنید، اولین جلسه برای اطمینان از تشخیص صحیح و مدیریت مناسب مهم است. در طی این بازدید، فیزیوتراپ از شما برای جمع آوری اطلاعات در مورد تاریخچه مشکل، در مورد عوامل تشدید کننده و تسکین دهنده و هرگونه تاریخچه پزشکی گذشته که ممکن است در مشکل اصلی دخیل باشد، مصاحبه می کند. از اطلاعات جمع آوری شده در طول تاریخ، یک معاینه متمرکز انجام خواهد شد. معاینه ممکن است شامل چندین بخش از جمله، اما محدود به:

  • ارزیابی گام برداشتن: ارزیابی نحوه پیاده روی. فیزیوتراپ ها آموزش دیده اند تا در مراحل مختلف پیاده روی متوجه تغییرات کوچکی در حرکت در اطراف زانو شوند.

  • معاینه فیزیکی: این شامل استفاده از دست ها برای لمس ساختارهای مختلف در اطراف زانو برای احساس ناهنجاری ها یا ارزیابی اینکه آیا یک قسمت در هنگام لمس دردناک است، می باشد.

  • دامنه اندازه گیری حرکت: دامنه حرکت به این معنی است که زانو تا چه حد خم یا صاف می شود. فیزیوتراپ ممکن است از ابزارهای ویژه ای برای اندازه گیری نحوه حرکت زانوی شما برای کمک به درمان مستقیم استفاده کند.

  • اندازه گیری قدرت: بسیاری از اتصالات عضلانی در اطراف زانو وجود دارد و اندازه گیری قدرت می تواند به تعیین اینکه آیا ضعف عضلانی یا عدم تعادل باعث درد زانو می شود، کمک می کند.

  • ارزیابی تعادل شما: اگر تعادل شما مختل شود ، ممکن است استرس و فشار بیش از حد به زانو هدایت شود و باعث درد شود.

  • اندازه گیری تورم: گاهی اوقات ، تورم ممکن است در مفصل زانو پس از آسیب دیدگی وجود داشته باشد. یک فیزیوتراپ ممکن است میزان تورم را برای کمک به درمان مستقیم اندازه گیری کند.

  • تست های ویژه: تست های ویژه فعالیت های خاصی هستند که در اطراف زانو انجام می شوند تا به تعیین اینکه کدام ساختار ممکن است علت درد باشد و ممکن است باعث ایجاد مشکل شود، کمک می کند.

 

درمان فیزیوتراپی برای درد زانو

پس از اتمام معاینه دقیق، فیزیوتراپ شما می تواند برای شروع درمان صحیح با شما همکاری کند. بسیار مهم است که شما به طور منظم به برنامه پایبند باشید. اغلب، تمریناتی برای کمک به تقویت و بهبود تحرک زانو تجویز می شود. ممکن است شما را ملزم به انجام تمرینات در خانه و همچنین بخشی از یک برنامه ورزش خانگی کنید.

ورزش باید ابزار اصلی شما برای درمان درد زانو باشد. تمریناتی برای کمک به درد زانو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • چهار قوس کوتاه زانو

  • تمریناتی برای تقویت باسن شما (عضلات لگن شما به کنترل موقعیت زانوها کمک می کند. ضعف در اینجا ممکن است باعث درد زانو شود.)

  • کشش اندام تحتانی

  • تمرینات تعادل

فیزیوتراپ به شما می گوید چند بار تمرینات خود را در خانه انجام دهید ، و او باید هنگام مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی، پیشرفت شما را رصد کند. او همچنین ممکن است در حالی که در کلینیک فیزیوتراپی هستید، درمان های دیگری را نیز انجام دهید. این درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سونوگرافی

  • تحریک الکتریکی

  • نوار درمانی الاستیکی

  • استفاده از گرما یا یخ

  • ماساژ بافتی یا اتصال مفصل زانو

به خاطر داشته باشید که درمان های منفعل مانند سونوگرافی ثابت نشده است که مؤثرترین درمان برای درد زانو است. این درمان ها ممکن است احساس خوبی داشته باشند، اما تمرکز شما با فیزیوتراپ باید روی بازگرداندن تحرک عملکردی باشد. شما باید در مورد هدف کلی هر درمان صحبت کنید تا درک کنید که چه چیزی را انتظار دارید. اگر درد زانو بیش از دو تا سه هفته ادامه یابد یا در نتیجه آسیب مهمی اتفاق بیفتد، مراجعه به پزشک یا ارائه دهنده خدمات درمانی توصیه می شود.

در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی یا مشاوره در مورد درد زانوی خود می توانید مشکل را به کلینیک ما یا چت واتس اپ اطلاع دهید تا راهنمایی لازم را دریافت کنید.

 

 جهت مشاوره با شماره های 26151735-021 و 7220533-0912 تماس حاصل نمایید

←  جهت دریافت نوبت فیزیوتراپی کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *