با ما همراه باشید با بررسی تاثیر لبخند بر انسان

در عصری زندگی می‌کنیم که برای لبخند زدن ما هم دانشمندان دست به تحقیق و آزمایش زده‌اند تا به ما ثابت کنند لبخند زدن به سادگیِ دیدن لبخند یک انسان دیگر است. به‌راستی وقتی مغز ما به محض دیدن لبخند انسان دیگری، ما را به تقلید وا می‌دارد، چرا آگاهانه جلوی این واکنش شگفت‌انگیز را بگیریم؟ مُسری بودن خنده، خود گویای نیاز بدن به آن، برای بالا بردن آستانه‌ی تحمل در برابر مشکلات است. در این مقاله با شرح یک مثال، با مُسری بودن این پدیده‌ی شیرین و واکنش مغز به آن، بیشتر آشنا شوید تا نه دیگر خودتان را از این نعمت محروم کنید و نه لبخند دیگران را بدون جواب بگذارید.

 

همیشه لازم نیست خنده در پی شادی باشد گاهی باید خندید تا شادی به دنبالش بیاید

یک روز، صبح سختی را شروع کردم. اول، ساعتم زنگ نزد. بعد نتوانستم پسرم را به موقع به مدرسه برسانم، چون یک راننده راهم را در طول مسیر سد کرده بود. تصادفی در کار نبود، اما اعصابم کاملا خرد شده بود. بعد به مطب دکترم رفتم تا به قرار ملاقاتم با او برسم که فهمیدم یک ساعت زود رسیدم. شاید همه‌ی اینها به‌خاطر این بود که اولین روزِ کاری هفته را شروع کردم!

تصمیم گرفتم برای گذراندن این یک ساعت به یک کافه‌ی کوچک در همان حوالی بروم و یک فنجان قهوه بنوشم. همان‌طور که پکر و ناراحت نشسته بودم، پیشخدمت خوش‌چهره و جوان کافه، لبخند خیره‌کننده‌ای به من زد و تا آخرین لحظه‌ای هم که آنجا بودم، آن لبخند را به لب داشت. من هم بی‌اختیار به او لبخند زدم. راستش را بخواهید، مچ خودم را گرفتم که حتی موقع شستن دست‌هایم در آن کافه هم لبخند به لب داشتم. بعد از دیدن لبخند خودم در آینه، ناگهان نگاهم به آن روز تغییر کرد. قهوه را که نوشیدم، لبخندزنان به سمت مطب دکتر رفتم. احساس می‌کردم دنیا را از پشت شیشه‌های یک عینک صورتی رنگ می‌بینم. درس امروز چه بود؟ یاد گرفتم وقتی لبخند بزنم، دنیا هم به من لبخند می‌زند.

دانشمندان و عالمان دینی به اتفاق، تأیید می‌کنند که یک کردار ساده می‌تواند انسان و دنیای پیرامونش را متحول کند. تحقیقات فعلی (و البته تجربه) نشان می‌دهد لبخند،مُسری است. لبخند زدن باعث می‌شود در نگاه دیگران، جذاب‌تر به‌نظر برسیم. لبخند زدن نه تنها روحیه‌ی خودمان، بلکه روحیه‌ی اطرافیان‌مان را نیز بالا می‌برد. مزیت دیگر لبخند زدن، افزایش عمر است. پس، پیش از ادامه‌ی بحث، یک لبخند زیبا و واقعی به لب داشته باشید. پس از خواندن مقاله، به‌خاطر این پیشنهاد از من تشکر خواهید کرد!

 

تأثیر لبخند زدن بر مغز

هر زمان که لبخند می‌زنید، جشن مختصری در مغزتان بر پا می‌شود. عمل خندیدن سبب فعال کردن پیام‌رسان‌های عصبی می‌شود که برای سلامتی و شادی مفید هستند.

در درجه‌ی اول، خندیدن سبب آزاد شدن نوروپپتیدها می‌شود که مأموریت‌شان، مبارزه با استرس است. نوروپپتیدها مولکول‌های کوچکی هستند که به نورون‌ها مجوز برقراری ارتباط می‌دهند. این مولکول‌ها زمانی‌که ما خوشحال، غمگین، عصبانی، افسرده و هیجان‌زده هستیم، پیام‌رسانی به کل بدن را تسهیل می‌کنند.انتقال‌دهندگان عصبیِ احساسات خوب (دوپامین، اندورفین‌ و سروتونین‌) همگی زمانی که لبخند می‌زنید آزاد می‌شوند. این آزادسازی نه تنها به بدن آرامش می‌دهد، بلکه می‌تواند ضربان قلب و فشار خون را نیز پایین بیاورد.

اندورفین‌ها همچنین به عنوان یک مسکن طبیعی درد عمل می‌کنند، ۱۰۰ درصد طبیعی، بدون هیچ‌ یک از عوارض جانبی ترکیب‌های ساختگی.

در نهایت،سروتونینی که به واسطه‌ی‌ لبخند ملیح شما آزاد می‌شود، به عنوان یک عامل ضدافسردگی و سرحال کننده عمل می‌کند. امروزه بسیاری از داروهای ضدافسردگی‌ نیز بر سطوح سروتونین در مغز شما اثر می‌گذارند، اما اگر به‌واسطه‌ی لبخند خودتان سبب آزاد شدن این انتقال‌دهندگان عصبی شوید، دیگر نیاز نیست نگران اثرات جانبی این داروها باشید، به علاوه به نسخه‌ی پزشک هم نیازی ندارید.

 

 

 

تأثیر خندیدن بر بدن

لبخند که می‌زنید، خوش‌چهر‌ه‌تر می‌شوید، قصدم چاپلوسی نیست! لبخند که می‌زنید، طرز برخورد دیگران هم با شما عوض می‌شود. مردم به شما به عنوان یک فرد جذاب، قابل‌اطمینان، آرام و صادق نگاه می‌کنند. طبق تحقیقی که در مجله‌ی Neuropsychologia به چاپ رسید، دیدن یک چهره‌ی خندان، قشر پیشین حدقه‌ای (orbitofrontal cortex) را فعال می‌کند، بخشی از مغز شما که پاداش‌های احساسی را پردازش می‌کند. این یافته حاکی از آن است که وقتی شما لبخند فردی را می‌بینید، در واقع احساس می‌کنید پاداشی دریافت کرده‌اید.

در راستای این تحقیق، یافته‌های محققان آزمایشگاه تحقیقی چهره از دانشگاه آبردین، اسکاتلند در سال ۲۰۱۱ نیز گویای این حقیقت است. در این تحقیق، از داوطلبان خواسته شد به لبخند و جذابیت چهره‌هایی که می‌بینند، نمره بدهند. آنها دریافتند که هم زنان و هم مردان، بیشتر مجذوب چهره‌ی افرادی می‌شوند که ارتباط چشمی برقرار می‌کنند و لبخند می‌زدند تا کسانی که این دو کار را نمی‌کنند. اگر باور ندارید، همین حالا با چهره‌ای خندان بیرون بروید تا ببینید چند نفر را مجذوب خودتان می‌کنید. هنوز هم همان لبخندی را که خواستم بر لب دارید یا نه؟

تأثیر لبخند بر اطرافیان

می‌دانستید لبخند واقعا مُسری است؟ آن بخش از مغز شما که مسئول حالت چهره‌ی شما هنگام لبخند زدن یا تقلید لبخند دیگران است، در قشر حلقوی مخ قرار دارد، یا به عبارتی ناحیه‌ی واکنش خودکار و ناخودآگاه. در تحقیقی که در کشور سوئد انجام شد، به داوطلبان تصاویری از احساسات متعدد را نشان دادند: شادی، خشم، ترس و شگفتی. زمانی که تصویر یک فرد خندان به آنها نشان داده می‌شد، از آنها خواسته می‌شد، اخم کنند. نتیجه این بود که حالات چهره‌ی افراد، مستقیما در پی تقلید همان تصویری بود که می‌دیدند. مقاومت در برابر تقلید نکردن از لبخند، نیازمند تلاش آگاهانه‌ی داوطلبان بود. بنابراین، اگر به کسی لبخند می‌زنید، منتظر لبخند فرد مقابل هم باشید، چون لبخند شما مسری است و نمی‌توان در برابر آن مقاومت کرد. اما اگر فرد مقابل لبخند نزد، بدانید که برای لبخند نزدن به شما، تلاش آگاهانه‌ای کرده است.

اگر به این یافته‌ها یک نگاه کلی بیندازیم، درمی‌یابیم هر بار که به فردی لبخند می‌زنیم، مغز آن فرد او را به خندیدن وسوسه می‌کند. شما با لبخندتان، یک رابطه‌ی هم‌زیستی ایجاد می‌کنید که به شما و فرد مقابل اجازه می‌دهد: مواد شیمیایی وابسته به احساسات خوب را در مغزتان آزاد کنید، مراکز پاداش را در مغزتان فعال کنید، هر دو جذاب‌تر شوید و شانس طول عمر بیشتر و زندگی سالم‌تر را بالا ببرید.

روز من شروع بدی داشت. هر فرد دیگری هم جای من بود، وقتی به کافه می‌رسید، اخم به چهره داشت. ما همیشه نمی‌توانیم اتفاقاتی را که پیش می‌آیند، کنترل کنیم، اما من صددرصد مطمئن هستم که با یک چهره‌ی بشّاش، واقعا می‌توانید تجربه‌ی درونی و بیرونی‌تان را تغییر بدهید. لبخند چیزی است که باید به خودتان هدیه دهید، پس خودتان را با افراد، مکان‌ها و چیزهایی احاطه کنید که شما را شاد می‌کنند. با دوستانی معاشرت کنید که مثبت و خنده‌رو هستند. فیلم‌های خنده‌دار تماشا کنید و یادتان باشد در چشم افراد نگاه کنید و مرواریدهای سفیدتان را به آنها نشان دهید. جهان با لبخند ساده و بی‌ریای شما زیباتر خواهد شد.

 جهت مشاوره با شماره های 26151735-021 و 7220533-0912 تماس حاصل نمایید

←  جهت دریافت نوبت فیزیوتراپی کلیک کنید

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *